over de grote Beltbrug

trajcect : van Wischhafen naar Lund. 428 km. We varen over de Elbe en vervolgen onze weg tot aan de grote Beltbrug.  Deze 18 km lange verbinding brengt ons naar Lund.  Zo rijden we vandaag doorheen Duitsland, Denemarken en Zweden.

het weer : weeral zijn de weergoden ons gunstig gestemd, mooi, zonnig weer, geen regen te bespeuren

meest markante gebeurtenis : toen we elkaar kwijt raakten op de drukke autosnelweg naar Malmö

de aanvang

Na een heerlijke nachtrust zijn we allebei al wakker om..... 06.00 uur (zes uur).  Aangezien ontbijt pas om 08.00 uur aanvangt, blijven we even wat keuvelen en maken ons klaar.  De vespa's worden eerst nagekeken door Robert.  Nog geen olieverbruik, banden nog ok ?  Dan worden de vespa's opgetast zodat we na het eten dadelijk kunnen vertrekken.

We vertrekken om 08.30 uur en haasten ons naar de overzet van de Elbe. Op http://www.youtube.com/watch?v=Ss18fyTO5Vw  krijgt u alvast een idee van deze boottocht.

We vervolgen onze weg doorheen het mooie landschap.  De zon is van de partij en dat maakt deze rit alweer tot een vesparijgenot zoals we het graag hebben.

De baan doorkruist dorpskernen afgewisseld met open vlaktes en slingert omhoog richting Denemarken.  De snelheden zijn ook zeer afwisselend : in de dorpskern 30km/uur, vervolgens 50km/uur, 70 en 100km/uur.

We houden ons ook aan de voorgeschreven snelheden, behalve.... blijkbaar één keer niet.  Flits flits.  Gelukkig nemen ze hier de beelden vanvoor, niet van de nummerplaat (dat hopen we toch). Als we 50 of 70 mogen rijden doen we dit ook.  Als we 100 mogen rijden .....

De vespa's zoeken hun weg verder richting Puttgarden.  Daar nemen we de ferry naar Denemarken, Rødby Havn.

Onder een warme zon gaat het verder naar Zweden.  De wegen zijn goed bereidbaar, maar het verkeer neemt toe.

Plots gebeurd waar we allebei schrik van hadden : Robert rijdt de autostrade op, ik kan hem nog zien maar er komt een camper tussen en ik raak Robert uit het oog.  Enkele minuten en we zien elkaar niet meer.  Omdat de batterij van onze headset ook op was hadden we geen enkel contact meer.

Robert rijdt vooruit richting Beltbrug.  Ik aarzel even en neem dan de tunnel richting Malmö om zo naar de Beltbrug te komen.  Na tien minuten vinden we ons weer.  Robert was aan het wachten net voor de brug.  Opluchting alom bij ons.

De Grote Beltbrug (Deens: Storebæltsbroen) is een hangbrug in Denemarken tussen de eilanden Funen (Nyborg) en Seeland (Korsør). De brug, als onderdeel van de E20, werd in juli 1998 voor auto's en ander gemotoriseerd vervoer opengesteld. De Grote Beltbrug vervangt de historische veerverbinding van Knudshoved naar Halskov. Door de realisatie van deze brugverbinding, en sinds de opening van de Sontbrug, kan het verkeer uit West-Europa over de weg heel Scandinavië bereiken. Het alternatief met de veerdienst tussen Puttgarden in Duitsland en Rødby in Denemarken wordt echter nog steeds vaak gekozen voor het verkeer tussen Duitsland en het eiland Seeland omdat de reisafstand korter is dan de wegverbinding via de Grote Beltbrug.

De verbinding bestaat uit twee bruggen van 6,6 en 6,8 kilometer lengte, die beide op het eilandje Sprogø uitkomen. De lengte van de verbinding is 18 kilometer. Ook het treinvervoer maakt sinds 1997 gebruik van de brug (ten westen van het eilandje) en de 8 kilometer lange spoortunnel tussen Sprogø en Seeland.

Om de internationale scheepvaart niet te hinderen, hangt de brug aan de oostzijde voor het wegverkeer hoog boven de Grote Belt. De bouwkosten bedroegen circa 4,2 miljard euro, en om deze terug te verdienen wordt tol geheven. De kosten voor deze verbinding zijn ongeveer 32 euro (2012) voor een normale personenauto. Voetgangers en fietsers worden op de brug niet toegelaten maar kunnen de trein gebruiken.

Samen vervolgen we onze weg doorheen dit prachtige land, Verder op zoek naar onze overnachtingsplaats in Zweden.

Het is even zoeken naar onze Bed & Breakfast.  Midden in een veld, verlaten ligt Hobykrok.  Een zeer mooi, proper en gezellige overnachtingsplaats.

We nuttigen datgene wat onder weg was gekocht, nemen een verkwikkende douche en kruipen onder de lakens.

Uitrusten voor wat de dag van morgen ons zal brengen.

bron : Wikipedia

Meer info over Hobykrok  B&B te Lund.

Via deze link krijgt u een meer info over Lund.

de route van dag 2

de rit in cijfers

Commentaren: 1
  • #1

MJ (zondag, 15 juni 2014 21:51)

Wij zijn helemaal mee door de mooie foto's en uitgebreide info, en dat na weer meer dan 400 km op de teller.Voor de meeste onder ons begint morgen weer een nieuwe werkweek.Met dat in het achterhoofd , geniet dubbel van deze maand vrijheid. Het is jullie gegund