Miel Monteur = Robert Reparateur

traject : we blijven ter plekke zodat Robert de nodige materialen kan halen om zijn vespa te repareren

het weer : droog maar kkkkkoud

meest markante ontmoeting : het feit dat Robert zijn vespa weer rijklaar maakt.  "'t is ene krak" zeggen ze in Limburg

Het is 10:00 uur in de morgen.  Robert is naar de stad op zoek naar een hersteller en materiaal.  Ik ben nog even de mails aan't doornemen en op zoek naar een middel om een pakket hier te krijgen. Onderwijl luister ik naar .... JoeFM.

 

Maar dit is wel echt een eind van huis.

Ziehier de commentaar van FedEX, maar van UPS en andere vervoerders kregen we dezelfde melding.

 

De zending wordt dan door FedEx opgehaald en is 24/7 traceerbaar via onze site. FedEx levert de zending in enkele dagen af.

Robert vertrekt op zoektocht naar onderdelen en iemand die laswerken wilt doen.  Zelf werk ik de blog bij met foto's en tekst.

Na enkele uren komt Robert terug :

"verstaone se ghier gheen Bievers seg maotje"......

Om dan triomfantelijk de aangekochte hulpstukken te tonen.

Hij kan aan de slag en als je hem bezig ziet merk je het vakmanschap, de "beroepsernst" en de zekerheid door zijn manier van werken.  Stap voor stap alles in gedachten opbouwen, dan alles proper maken, en vervolgens de nodige handelingen om zijn vespa te herstellen.  

Het is een plezier om zo iemand bezig te zien, alles goed doordacht.  Chapeau.

De voorbereidende werken, vastmaken van de twee bouten van de "manifold" zodat deze niet meer duwt op de uitlaatpot.

Om 15:00 uur mag Robert naar de lasser gaan om het stuk op te halen.

Een kwartiertje later is hij terug, met het defecte onderdeel.  Ze hadden er nog niet naar gekeken.  Nu iemand anders vinden was niet makkelijk aangezien de meeste winkels sluiten om 16.00  uur.

Dus wordt het defecte stuk terug op de vespa geplaatst en gaan we morgen rijden, met een beetje lawaai.  Onderweg op zoek naar iemand die wel wilt lassen.

Maar het blijkt toch erger te zijn dan gedacht.  De steunplaat die vastzit met twee bouten boven elkaar houdt niet.  Er werden voorheen al grotere schroeven ingedraaid maar ook deze zijn losgekomen. 

De gaten opgevuld met tweecomponentenlijm, edoch na een ritje van enkele kilometers kwam bout met lijm los uit het gat.

Daarom nog maar eens proberen te lijmen en hopen dat het morgen houdt.  

We vertrekken in ieder geval en zullen zien hoe ver we komen.

Commentaren: 6
  • #6

    luc Cas (donderdag, 26 juni 2014 23:51)

    Dag Robert,
    als je 'loctite 2400' kan vinden. Dat product is een borgmiddel voor bouten die 'regelmatig' los moeten voor servicedoeleinden. Nr 242 loctite gaat ook nog maar oppasen met andere nummers, er zijn er die je moet opwarmen tot +300°C wil je nadien de bout trg loskrijgen. Loctite nr 577 is eigenlijk voor schroefuiteinden aan buizen en kleppen te dichten maar heeft als voordeel dat het een hoge losbreeksterkte heeft zonder dat je bout zal doen afbreken. (als er spel op je bouten/shroefdraad is gekomen, dit product is veel dikker dan de andere producten en vult dus ook op!) Wat ik eigenlijk wil zeggen, als je een product van loctite te pakken krijgen > ni twijfelen. En de temperatuursweerstand v d lijm bekijken, je lijm zal nu wss lossen door de temperatuur. Is maar een gedacht hé, je weet maar nooit. Ne lasser weet ik ni zitten aan die kanten maar ik hoop dat je er ne goeie vindt. Succes nog!!!! en beter weer mag ook ;-)
    Mvg, Luc

  • #5

    rudi (woensdag, 25 juni 2014 20:57)

    Ho, Robert, chapeau man, ik hoop echt dat je morgen de nodige stukken kunt vinden en eindelijk een goede lasser die je kan ( en wil ) helpen.
    Ivo, je hebt een prachtige blog man, proficiat aan jullie beiden. Nu al benieuwd naar je verslag van morgen

  • #4

    Jan Schops (woensdag, 25 juni 2014 13:32)

    Hey globetrotters.

    Man man wat een avontuur, er zijn er hier wel wat jaloers.
    Robert en Ivo alvast proficiat met het behalen van de Noordkaap (toch op zo een korte tijd) de eerste dagen kregen we precies een verslag van de Gumball race (maar dan voor Vespa's) ;-)
    Spijtig dat moeder natuur niet echt mee wil, te koud voor de tijd van het jaar, te nat en natuurlijk de mist op de Noordkaap. Het prachtig zicht boven op de rots hebben jullie deze keer niet mogen meemaken vermoed ik.
    Hopelijk krijg je die afgescheurde uitlaat snel terug deftig hersteld. Gelukkig dat je wat voorzien bent van wat materiaal.
    Voor de rest moet ik zeggen, Ivo dit is een SUPER blog! Je laat heel veel mensen mee genieten van jullie prachtig avontuur, je neemt prachtige foto's. Echt knap! Ook je GoPro geeft prachtige beelden, knap speelgoed (spijtig van de prijs) maar echt wel een hebbeding.
    Weet je Robert door jullie dagelijkse verslagen te lezen ben ik deze week al een frontrack voor de Vespa gaan halen. En ben ik al aan het dromen om ook zo een trips te maken. Ik starten natuurlijk niet zo extreem, en we beginnen volgende week al in eigen land.
    Roberto ... wat zien we hier en daar op de foto's ...???? Stoppen is precies niet zo gemakkelijk? Maar goedkope sigaretten zijn toch geen excuus om te blijven roken zeker.
    GENIET verder van jullie tocht richting het zuiden.
    En take it eays, zoals echte easy riders!!

  • #3

    Marc (woensdag, 25 juni 2014 12:30)

    Heb even gekeken en de manifold is op stock bij SIP
    http://www.sip-scootershop.com/en/products/exhaust+manifold+sip+for+vespa+_842683va

    Indien je voor 14 uur beteld, kan die nog dezelfde dag vertrekken via een express courier.
    http://www.sip-scootershop.com/en/main/statics/paymentmethods.aspx#INTL

  • #2

    Marc De Waele (woensdag, 25 juni 2014 12:23)

    Misschien dat dit kan helpen, maar dit is de link naar een vespaclub Gjovik in Noorwegen met telefoonnummers.
    http://www.vespaclub.no/vespa_club_gjovik/kontakt_oss

  • #1

    Robert (woensdag, 25 juni 2014 06:51)

    Goede morgen het is nu 6 uur in Tromso, en heb mijn ochtend wandelingske gedaan in het droog. De koude wind is niet zo fel meer en verwacht dat het een mooiere dag zal worden dan al de vorige in Noorwegen. De dagteller op de Vespa duidt nu 4337 Km meer aan als bij vertrek van onze reis, bijna aan de helft van onze geplande 8882 Km. Vandaag hoop ik de nodige herstellingen aan mijn Vespa in orde te krijgen. Een goede lasser vinden zal belangrijkste zijn . En een Tool Store waar ik nog wat benodigheden kan vinden. En die zijn hier niet te vinden zoals wij in Belgie gewend zijn. Maar heb er toch goed oog in de klus te kunnen klaren vandaag. En mogelijk kunnen we dan hier de stad Tromso nog eens bezoeken. Het is wel zo dat ik heel wat bagage mee zeul en er dan zeggen alle jong da heb je toch allemaal ni nodig. Indien ik mijn gereedschap niet zou bij hebben, kan ik verzekeren dat mijn reis al ten einde was. Gisteren avond heb ik hier mijn Vespa op zijn linker zijde gelegd in het gras, en met eigen gereedschap. de nodige demontages kunnen verrichten. Hier met een Vespa in een garage komen, waar het vol staat met zware Quads, skiescooters en enkel motoren. Vinden ze allemaal geweldig dat we zulk een ries ondernemen met de Vespa, en dat is het dan. Je mag al blij zijn dat je ZELF mag sleutelen in de werkplaats. Dus we gokken er op dat vandaag alles weer in orde komt. Ik weet nu, na een rit van 291 Km, zonder uitlaat demper te rijden hoe da klinkt. Als je zo dan een paar veerboten op en af moet rijden zie je wel wat hoofden schudden.
    Groetjes en tot later.